Ten vám nikde zadarmo nedají (určitě ne na celním úřadě) - musíte si ho koupit. Prodává ho například SEVT
Dopravce obvykle fakturu poskytne. V mém případě byl ale problém v tom, že na faktuře od DHL nebyla vyčíslená částka za dopravu. Clo a DPH by se tak platilo z částky 1 666 Kč, kterou vyčíslilo DHL. Reálně jsem ale za dopravu zaplatil cca $2. Musel jsem tedy psát e-shopu, aby mě zaslal správnou fakturu. Teoreticky by mohl celníkům stačit i screenshot z účtu v e-shopu, kde je doprava vyčíslená. Záleží ale na konkrétním celníkovi, co bude váš případ řešit.
V mém případě jsem si v bankovnictví vyfiltroval danou transakci a vytisknul. Dál jsem si připravil i výpis z PayPal, přes který jsem to platil.
Pokud si proclíváte zásilku sami, musíte dopravce požádat o předání dokumentů. V případě DHL se to dělá na adrese https://dhl4you.cz/Celni-rizeni. Já jsem dostal fakturu (bez vyčíslené dopravy), štítek z balíku a předávací protokol. Ten pak obsahoval datum, číslo letu, hmotnost balíku, vyčíslené náklady na dopravu a číslo MRN.
EORI je jakési číslo, které vás identifikuje u celní správy (tj obdoba DIČ). Nepodnikající fyzická osoba si může EORI vytvořit online.
Pro vyplnění JSD budete potřebovat ještě zařazení zboží do celního sazebníku. Nejdříve je třeba si zboží najít na stránce TARIC EU. Začnete kliknutím na odkaz “procházet”. Poté vyberete kategorii, podkategorii,… Výsledkem by mělo být cca 10místné číslo. V mém případě to bylo 8512909000.
Dál pokračujeme na TARIC CZ. V této aplikaci si lze vypočítat clo a zjistit další nezbytné informace. U většiny kolonek lze hodnotu doplnit výběrem z číselníku. V mém případě byly kolonky vyplněny následovně:
Pokud si se zařazením do celního sazebníku nebudete vědět rady, můžete požádat o Nezávazné zařazení do celního sazebníku (vyžaduje mít vytvořený účet). V tomto případě celnímu úřadu zašlete co nejvíce informací o daném zboží a pracovník celního úřadu vám zboží zařadí a zašle další informace. Já jsem tuto možnost nakonec nevyužil.
Začneme z ostra.. hotovým vyplněným JSD. Níže si popíšeme jednotlivé kolonky a co do nich vyplnit. Jedná se o můj konkrétní případ a je možné, že ve vašem se to bude lišit. Oficiální instrukce k vyplnění naleznete na stránkách celní správy. Některé kolonky opravil přímo pracovník celního úřadu, proto jsou přeškrtané.
Nejdříve je třeba v levé horní části škrtout čísla 3, což znamená, že vyplňujeme formulář pro dovoz.
První část: IM = obchod se zeměmi mimo EU
Druhá část: A = běžné celní prohlášení
Název a adresa odesílatele uvedená na faktuře od dopravce.
Toto za mě vyplňoval celník, nicméně patří sem v podstatě počet podávaných listů.
1 = Počet proclívaných položek
1 = Počet balíků
Sem přijde vaše adresa (trvalé bydliště). Do pravého horního roku pak vaše EORI číslo, které už máte připravené. V mém případě bylo třeba dopsat ještě adresu, kam měl být balík doručen, protože byl doručován na jinou adresu než je adresa trvalého bydliště.
Do pravého horního roku opět přijde vaše EORI. Jelikož si balík proclíváte sami, místo jména a adresy se vapíše “PŘÍJEMCE” a pod to speciální kód “00500”.
SG = Singapur
CZ
V mém případě se balík odesílal letecky, proto je zde vyplněné datum a číslo letu. Údaje by vám měl sdělit dopravce (já jsem měl údaje v předávacím protokolu).
0 = zboží nepřepravované v kontejnerech
První část: XXX = vceku univerzální označení, kdy není specifikována podmínka
Druhá část: “doprava zahrnuta v ceně”
Třetí část: 1 = opět doplněno celníkem
Trojmístný kód měny a částka, jakou jste za zásilku zaplatili. Cena je včetně dopravy.
Kurz platný v době vyplňování JSD. Kurz se vyhlašuje na celý měsíc a lze ho najít na webu celní správy.
1 = prakticky každý nákup v zahraničním eshopu
4 = letecká doprava
3 = silniční doprava
Vyplňuje celní správa
Kód celního úřadu, kde se bude zboží kontrolovat. Kód lze najít v seznamu celních útvarů a prakticky se jedná o celní úřad, kde budete JSD podávat. V mém případě jsem se adresu celního úřadu dozvěděl ze stránek DHL. Poté jsem si dle adresy doheldal v seznamu jeho kód.
Na prvním řádku: 1CT = 1 lepenková krabice
Na dalších řádcích pak co nejpřesnější popis obsaženého produktu.
Jedná se o nomenklaturu vyhledanou v TARIC EU. Trochu zmateně přijde prvních 8 znaků do první části kolonky a do druhé zbyé 2 znaky.
Kód země, odkud zboží pochází. CN = Čína
Hmotnost v kilogramech, kterou uvádí dopravce.
100 = nejčastější kód bez speciálního zacházení. Kód lze získat z TARIC CZ.
První část: Zde se uvádí navrhovaný režim (první dvojčíslí) a předchozí režim (druhé dvojčíslí).
44 = Domácí spotřeba se souběžným propuštěním do volného oběhu u zboží, které netvoří dodávku osvobozenou od DPH
00 = neexistuje žádný předchozí režim
Druhá část: Upřesnění režimu.
000 = bez upřesnění
Hmotnost produktu bez obalu.
Tady jsem to musel nechat na celníkovi, nicméně vyplněná hodnota vypadá takto…
X-821-?????????-20160819/29,kde rozesekané na jednotlivé části je
X-821 = něco co mě nadiktoval celník
???????? = číslo MRN (z předávacího protokolu DHL) - část před lomítkem
20160819 = datum příchodu zásilky do ČR
/29 = druhá část čísla MRN (za lomítkem)
Opět stejná čistá hmotnost
Celková cena v Kč. Tj kolonka 42 = kolonka 22 * kolonka 23
Doplněno celníkem. V instrukcích kolonka není vůbec vyplněná.
Tohle je asi nejvtipnější kolonka ze všech. Nejdřív do pravé části nad vytečkovanou část vyplníme “DPH-0” (nejsme plátci DPH).
9HPH = Nepožadování jistoty při placení v hotovosti
9900 doprava = vytištěná objednávka z eshopu se zvárazněnou cenou za dopravu
9900 bankovní výpis = připravený bankovní výpis z KB
N380 9801826786 = faktura z eshopu
N741 9801826786 = štítek z balíku (obdrženo od DHL)
Stejná částka jako v kolonce 42
Sem přijdou data z tabulky co vypočítala aplikace TARIC CZ. Pozor - částky se zaokrouhlují na celé koruny nahoru.
TADAAA, datum, místo a podpis už snad nebude dělat problém :)
Jeden ze čtenářů se ozval a nabídnul ke zveřejnění i svoje vyplněné JSD. Tímto tedy děkuji Josefovi Schlehoferovi za poskytnuté JSD a snad pomůže i dalším čtenářům.
]]>VAROVÁNÍ - příběh se zakládá na skutečné události. Autor neručí za případné šedivé nebo vytrhané vlasy při pokusu příběh napodobit.
Na jednom čínském e-shopu jsem manželce do auta objednal parkovací senzory ($47). Eshop nabízel rychlejší dopravu přes DHL za $2. Ideální kup, takže objednávám a natěšeně sleduju přes Track&trace, jak si balík fičí letadlem do Brna přes půlku zeměkoule.
Už cca 18.8. mě ale od DHL přichází email, že balík bude nutné proclít. Fajn, říkám si - už jsem to jednou absolvoval přes Českou poštu a tam to bylo v pohodě. S hrůzou ale zjišťuju, že si DHL účtuje minimálně 550 Kč za zastupování při celním řízení. Poplatek se platí sice jen v případě, že celní úřad něco vyměří, ale vzhledem k ceně zboží jsem si jistý, že se minimálně platbě DPH stejně nevyhnu. Rozhoduju se teda, že si celním řízením projdu sám a bez celního deklaranta. Aby to nebylo moc jednoduché, tak jsem si balík nechal poslat do práce - tj v adrese bylo kromě mého jména i název firmy.
První co dělám, tak v online formuláři na https://dhl4you.cz/ vybírám, že si proclení zajistím sám. Na stránce čtu základní pokyny jak na to. Nejsem z toho o moc moudřejší než před jejich přečtením. Navíc s odstupem času zjišťuju, že stejně nejsou pravdivé:
A teď pozor - super pecka - po uplynutí tří kalendářních dnů od předání celních dokumentů - tj jejich odeslání emailem mě prý budou účtovat skladné 100 Kč / den. Den předání dokumentů se naštěstí nepočítá. V mém případě dokumenty dostávám v pátek. V sobotu a neděli pochopitelně nic nevyřídím, takže se lhůta dost zkracuje. Nemluvě o tom, že kdyby byl v pondělí nějaký svátek, tak to nemám šanci stihnout.
V pátek tedy DHL zasílá slíbené dokumenty - jedná se konkrétně o předávací protokol, fakturu a kopii štítku z balíku.
S hrůzou v očích si čtu předávácí protokol a zjišťuju, že odesílatel (což mimochodem není ten eshop ze kterého jsem to objednal) neuvedl na faktuře cenu za dopravu, tak ji DHL vyčíslilo na částku 1 666 Kč. Pecka. I bez studování předpisů vím, že clo a DPH se počítá z ceny zboží včetně nákladů na dopravu. V tuhle chvíli mě už bylo jasné, že volba proclít si balík sám byla správná. Nemůže to být přece tak složité…
Už ve čtvrtek - tj den před příletem zásilky do Brna začínám studovat na internetu jak na to. Všude se válí spousta článků, nicméně ve všech se dočítám akorát to, že si to máte nechat vyřídit od České pošty. Těch pár zmínek o DHL je jen o tom, že jsou drazí (což jsem v tu chvíli už taky věděl) a opět rada - radši mám zaplatit poplatek za zastupování. BLBOST říkám si. To přece zvládnu.
Začínám tedy podle postupu co uvádí DHL (mám podezření, že ho záměrně uvádí špatně). Nacházím aplikaci e-Dovoz a… apliace pro svůj chod vyžaduje Silverlight. WTF? Vždyť to už ani nepodporuje Microsoft, kterej tu šílenost vymyslel. Trošku problém, že mám jen Linux, protože implementace Silverlightu pro Linux už taky neexistuje. Tak teda spouštím virtuální stroj s Windows 7, instaluju Silverlight (i přes hromadu varování, že to dělat nemám), přicházím do aplikace e-Dovoz a začínám s registrací. Všechno je víceméně bez větších potíží. Po prvním vstupu do aplikace na mě vybafne formulář pro doplnění údajů. Zaráží mě zejména 2 kolonky…
Chvíli googlím… Je to jakási obdoba DIČ - tj prostě nějaké číslo, které vás identifikuje. Naštěstí se to dá poměrně jednoduše vyřídit online (pouze pro fyzické osoby). Ok, vepisuju do registračního formuláře, doplňuju další údaje co znám a zkouším odeslat…. CHYBA…
WTF? Po asi hodině hledání zjišťuju, že je to jakési další registrační číslo, které je potřeba pro komunikaci s úřadem. Zjevně nestačí komunikace datovou schránkou (kterou mám i jako fyzická osoba) nebo obyčejné podepsání kvalifikovaným certifikátem (který taky mám). Formulář slouží fakticky k registraci certifikát u do jejich systému. Nacházím tedy nejdřív formulář k vytištění, procházím ho, ale s většinou kolonek si nevím rady. Naštěstí nacházím i online formulář. Obsahově je ale totožný s tím “papírovým” a fyzická osoba ho prostě není schopná vyplnit (vyžaduje se DIČ, statutární zásupce,…).
Celé to teda vzdávám a hledám jinou cestu. Ještě stihnu sepsat všechny svoje problémy na Poradenské a informační centrum CS. Nějak rychlou odpoveď ale nečekám. (reálně pak odpověď přichází až 23.8.)
Ok, říkám si. Najdu si jiného deklaranta, který to za mě vyřídí. Volám jen těm z Brna. Pokud mají na webu ceník a v něm podobně vysokou částku (obvykle ale ještě vyšší), tak to ani nezkouším. Volám teda asi do 3 firem. Do 2 se nejsem schopný dovolat vůbec, ve třetí mě řeknou, že ta firma co volám už 5 let neexistuje. Super.
Zkouším teda volat na výše zmíněné Poradenské a informační centrum CS. Linka je zjevně hodně přetížená, protože se dovolávám k živému člověkovi až po 25min čkání na lince (otřesná hudba). Naštěstí je to normální pevná linka, takže se počítá do neomezeného tarifu. Mezitím stíhám venčit psa,… Zvedá to podle hlasu už hodně otrávený člověk… Popisuju mu svůj problém a dozvídám se, že jako fyzická osoba vůbec nemusím dělat písemné celní prohlášení, že prý stačí ústní. SUPER. Hned v pondělí zajdu na celní úřad (pozor - místně příslušný - je to ten uvedený na stránkách DHL). Píšu si to do kalendáře a na víkend vypouštím z hlavy v domnění, že už mám v podstatě hotovo… další CHYBA…
Před návštěvou samotného celního úřadu chci mít připravené všechny podklady. Jedu tedy do depa DHL, kde si chci vyzvednout slibované dokumenty. A… zase CHYBA. Nedostanu víc než co mě už poslali emailem. Odcházím tak jen s informací, že ten balík stejně budou chtít nejspíš na celním úřadě vidět a že to tam vozí kolega co už tam ten den byl, takže až zítra.
Z DHL přesto odjíždím přímo na celní úřad. První překvapení - je to sice na okraji města, ale parkoviště kolem budovy je placené. Nechce se mě hledat parkoviště zadarmo, tak vjiždím. V budově pak beru z pořádníku lístek z kategorie Neobchodní zboží. Prodávat dál ho přece nebudu si říkám… CHYBA. Když jsem po cca 20min došel na řadu (předemnou nikdo nebyl), tak mě celník vyvedl z omylu. Neobchodní zboží je zboží, které je zaslané prakticky jen mezi dvěma fyzickými osobami a ne za úplatu. Můj případ je tady obyčejný Dovoz. Úředník byl překvapivě velmi ochotný a poradil mě ohledně dalšího postupu. Odcházím tedy opět bez balíku, ale obohacen o informace, co mě čeká další den:
Ještě ten den začínám vyplňovat formulář. S hrůzou zjišťuju, že si nejsem ani jistý, jak tam vyplnit vlastní adresu. Otevírám teda instrukce… ty mají >> 29 << stran pro Dovoz + obecný úvod + přílohy. Začínám teda číst a postupně kolonku po kolonce vyplňuju formulář. S instrukcemi je to trochu stravitelnější, ale pořád musím dohledávat další a další informace mimo instrukce. Vzorově vyplněný JSD jsem online nikde nenašel. Nemám tak ani tušení, jak by měl obsah kolonek vypadat. Validace prakticky nemožná. Ve 2 hodinvy v noci mám vyplněné zhruba 2/3 formuláře. Vzdávám to a zbytek nechávám na další den.
Ráno pak doplňuju zbylé kolonky (asi 5 kolonek, které se prostě vyplnit nedaly) a razím směr celní úřad. Cestou se ještě stavuju v prodejně SEVT pro další formuláře (kdyby náhodou). Beru poslední kus co tam mají (další prý jen tak nebudou) s trochu nervózní pokračuju dál.
Na úřad dorážím omylem o 30min dřív než jsem si domluvil se zástupcem DHL (moje chyba - špatně jsme se pochopili). Čekám na něj teda v čekárně. Probíhá kolem mě a mizí kdesi v chodbách celního úřadu. Tak si říkám, že počkám, až mě dá vědět, že je všechno připravené. Po 20 minutách vychází ven a diví se, že ještě nejsem u přepážky… OK, zase další chyba v komunikaci. Beru teda pořadník na Dovoz a než jsem si stačil sednout, už jsem byl na řadě (aspoň se mě tak vynahradilo předchozí čekání).
Přicházím k přepážce. Vysvětluju celníkovi co potřebuju a vytahuju postupně jednotlivé dokumenty, které mám připravené. Hned jak vytáhnu JSD, tak mě vyděsí tím, že to nesmí být vyplněné ručně. Tak mu ještě vysvětluju, že jako fyzická osoba to vyplnit ručně můžu. V tu chvíli je mu už asi jasné, že to nepůjde tak hladce jak bývá zvykem. Začíná formulář postupně procházet a odhaluje záměrně nevyplněné kolonky. Formulář mě vrací a společně je doplňujeme. Naštěstí mám veškeré podklady připravené (včetně zařazení do celního sazebníku), tak to není až takový problém.
Následně me zavede do kanceláře k jinému celníkovi, který prý formulář “zadá do systému”. Ten mě pak posílá zpátky do čekárny s tím že si tam pro mě přijde až bude hotovo. Zástupce DHL už v čekárně čeká. Vypadá dost znuděně… taky jsem u přepážky strávil minimálně 40min. Dalších 30min pak čekám v čekárně. Mezitím celník 2x přichází a ptá se na doplnění některých informací. Měl jsem totiž chybně vypočítané některé částky. Prý to ale není až takový problém a že to za mě opraví. Zástupce DHL už mezitím odjíždí a nechává balík u celníka.
KONEČNĚ!! Celník mě přináší nějaký papír, který mám zanést na pokladnu a tam zaplatit vyměřené clo + DPH. Vybíhám teda na pokladnu (je až v nejvyšším patře), platím a vracím se k celníkovi. Tomu předávám potvrzení od pokladní, podepisuju převzetí balíku a odcházím. Úleva… Konečně to mám za sebou.
Jak se to vezme. Celé vyřizování mě zabralo opravdu velkou spoustu času. A to nepočítám náklady na cestu,… Ani pokud bych si platil 50 Kč / h, tak by se mě to finančně nevyplatilo. Beru to ale jako zkušenost s tím, že na příště už mám formulář prakticky připravený a celé to proběhne rychleji.
Teď už konkrétnější výpočty…
Cena zboží: 1 128 Kč
Cena dopravy pro výpočet: 1 666 Kč
Reálná cena dopravy: 48 Kč
Clo (2,7% z 2 794 Kč): 76 Kč
DPH (21% z 2 794+76 Kč): 603 Kč
Poplatek za zastupování DHL: 550 Kč
Celkem: 2 405 Kč
Cena zboží: 1 128 Kč
Cena dopravy pro výpočet: 48 Kč
Reálná cena dopravy: 48 Kč
Clo (2,7% z 1 176 Kč): 32 Kč
DPH (21% z 1 176 + 32 Kč): 254 Kč
Poplatek za zastupování DHL: 0 Kč
Celkem: 1 462 Kč
Rozdíl je tedy cca 1 000 Kč. Vzhledem k ceně senzorů je to rozdíl dost zásadní. Kdybych si objednávál třeba televizi za 30 000 Kč, tak asi nebudu váhat a ty peníze za zastoupení obětuju. V tomto případě mě ale přislo takové částky líto.
Pokud tedy máte čas to řešit a máte nervy a hlavně odhodlání to dotáhnout, tak jděte do toho… A pokud si chcete ušetřit ještě starosti, tak si balík nenechte poslat přes DHL, ale normálně poštou, protože Česká pošta si za zastoupení vezme jen cca 200 Kč. To už je částka, kterou není problém zaplatit a nevypadá tak hrozivě jako 550 Kč u DHL.
Dle aktuálních zkušeností jednoho ze čtenářů nemá smysl volat na DHL. Na infolince vám neporadí a šli byste tak na celní úřad zbytečně. Nechci tady zveřejňovat přímo telefonní čísla na zaměstnance DHL. Doporučuji tedy zavolat si na příslušný celní úřad a požádat je o kontakt. Nejen že vám na infolince DHL nepomůžou, ale poradí vám dokonce špatně! Pokud už dostanete číslo na konkrétního zaměstnance DHL, tak máte vyhráno. S ním už je domluva naprosto v pohodě.
]]>Provoz e-shopu vám zabere hodně času. Pokud to chcete dělat jen tak po večerech, souběžně se zaměstnáním, tak výsledek nebude nikdy ideální.
Pokud chcete mít X-tý e-shop s elektronikou a nemáte nějakou opravdu obrovskou konkurenční výhodu, tak to zabalte předem. Ušetříte si spoustu času a peněz.
Ideální je prodávat v segmentu, kde není moc velká konkurence a trh je dost velký na to, aby uživil další e-shop.
V každém případě musíte ale dokonale rozumět sortimentu, který prodáváte. Zákazníci se budou totiž ptát i na otázky, které by vás nikdy nenapadly a vy jim musíte umět odpovědět, jinak nakoupí jinde.
Chcete prodávat zboží, které není na trhu unikátní a nemáte žádnou výhodu oproti konkurenci? Opět to budete mít dost těžké, protože zákazník nemá důvod nakoupit zrovna u vás. Zkuste najít něco, čím zákazníka získáte. Může to být doprava zdarma, prodloužená záruka, bezplatný servis, poradna, dárek ke zboží,… Rozhodně se ale nezaměřujte na cenu, to je vždycky cesta do pekel.
Musíte znát svého budoucího zákazníka. Vaše cílovka rozhodně nejsou “všichni”. Cílovce se pak musí přizpůsobit design, tón komunikace, marketing,…
Nebudeme si nic nalhávat, rozhodně to bude stát nějaké peníze. Udělejte si dopředu podrobné analýzy toho, co vás kolik bude stát, přidejte k tomu tak 50% a doufejte, že jste se trefili.
V zásadě jsou 2 možnosti:
Každá z nich má své výhody a nevýhody.
Najděte si dobrého a spolehlivého dodavatele. Pozdější výměna dodavatele pak bývá zpravidla problematická. Ujistěte se, že vám kromě dobré ceny dá i rychlou dobu dodání. Zákazníci nechtějí čekat několik dní na doručení. Zboží by měli nejraději hned po kliknutí na tlačítko “Koupit”. U nás umíme automatické napojení na dodavatele, takže pak není třeba aktualizovat dostupnost produktů ručně. Dodavatel ale musí poskytovat nějaký feed s daty, která lze strojově zpracovávat.
Volba názvu firmy/eshopu je stejně důležitá, jako cokoliv jiného. Název by měl být krátký, výstižný a hlavně snadno zapamatovatelný.
Po vymyšlení vhodného názvu je třeba si zjistit dostupnost domény. Rozhodně byste měli mít zaregistrovanou doménu ve všech státech, kde hodláte působit. Pokud to neuděláte zavčas, doménu vám vyfoukne vaše konkurence.
Nebudeme si nic nalhávat, živí mě to, tak doporučuju naši firmu Sunlight systems s.r.o. :) E-shopy máme ve 2 řadách - Sun-shop (vyšší varianty C a Cplus) a Lite-shop (nižší varianty Micro, Start, A).
Na výběr máte buď pronájem e-shopu, kdy platíte měsíční poplatky, nebo odkup licence, kde zaplatíte jednorázově větší částku, a pak už platíte jen webhosting.
Z mého pohledu je pronájem jednoznačně výhodnější volbou. Odpadají totiž velké počáteční náklady na pořízení licence. V ceně pronájmu je pak i webhosting, technická podpora a automatické aktualizace systému na novou verzi. Cena se liší podle zvolené varianty a fakturačního období (tj. při platbě na rok dopředu je pronájem levnější). Lite-shop začíná na 180 Kč / měsíc, Sun-shop pak na 1 590 Kč / měsíc. Narozdíl od většiny naší konkurence je u nás i v případě pronájmu možné provádět úpravy systému na míru. Pouze v případě úprav opravdu velkého rozsahu je třeba odkoupit licenci.
U nás je možný odkup pouze variant C (od 38 990 Kč) a Cplus (od 49 990 Kč). V ceně licence je obvykle technická podpora pouze po omezenou dobu a naopak součástí nejsou aktualizace systému. Každou další aktualizaci je pak potřeba si zaplatit (cena se odvíjí od staří vaší verze oproti naší aktuální). Měsíčně pak platíte webhosting, který se rovněž pro jednoduchost řeší na našich serverech.
Při tvorbě designu je třeba brát ohledy na vaši cílovku. Každá má své specifické chování a tomu je třeba e-shop přizpůsobit. Ve všech následujících možnostech je k dispozici speciální mobilní verze e-shopu přizpůsobená právě pro mobilní telefony a tablety.
V základu nabízíme 6 šablon, každá v několika barevných variantách. Výběr je opravdu široký a navíc je možné si šablony do značné míry přizpůsobit přímo přes administraci e-shopu.
Cena: 0 Kč
Za 1 790 Kč vám náš grafik připraví originální hlavičku dle vašich požadavků. Obrázek se pak vloží přes administraci a zůstává vám tak možnost design dále přizpůsobovat.
Tato možnost za 3 190 Kč nabízí kromě již popsané hlavičky také přebarvení boxíků,… Tím získá e-shop na unikátnosti.
Dle mého nejlepší volba, ale je také nejdražší (od 14 990 Kč). E-shop bude mít design přesně podle vašich představ. S e-shopem si lze v tomto případě dost vyhrát. Volitelně lze udělat design i responzivní (tj. vzhled se přizpůsobí jak klasickým počítačům, tak mobilním zařízením).
Logo je určitě vhodné nechat zpracovat profesionálním grafikem. Cena se tady hodně liší podle jeho kvality a rozsahu práce. Součástí může být i tvorba kompletní identity - tj. logo, design, vizitky, trička, polepy aut,…
Při výběru vhodného dopravce je třeba se přizpůsobit prodávanému sortimentu. Každý dopravce balíky přepravuje za jiných podmínek, což je důležité zejména u zboží, které se může cestou zkazit (potraviny, léky,…). Rozhodně není dobré dopravce vybírat jen podle ceny, ale rovněž podle spolehlivosti, doby doručení, vyřizování případných reklamací,…
Nabídka doprav by ale neměla být moc široká, protože zákazník se pak nebude moct rozhodnout, kterou dopravu zvolit. Obvyklá je kombinace České pošty, kurýra (PPL, DPD, Geis,…) a osobního odběru. Navíc lze zařadit i odběrná místa (Zásilkovna, Uloženka,…)
Fotky i texty by měly být v e-shopu rozhodně unikátní a neměly by se kompletně přebírat od dodavatele. Budete tak mít šanci sjednotit je se svou firemní identiou. Oboje lze s trochou snahy zvládnout svépomocí. Pokud si na to ale netroufáte, najměte si profesionálního fotografa, případně copywritera (to je ten, co píše ty texty). Navíc texty přebrané od dodavatele sráží vaši pozici ve vyhledávačích (vyhledávače nemají rády duplicity).
V ideálním případě byste měli mít všechno nabízené zboží skladem. Jedině tak totiž zákazníkovi můžete zaručit včasné doručení jeho objednávky. Pokud skladem nic nemáte a vše objednáváte až u dodavatele, doba dodání se prodlouží minimálně o doručení zboží od dodavatele k vám.
Z finančních důvodů ale obvykle nelze mít skladem úplně všechno, volí se proto varianta, kdy nejprodávanější zboží máte skladem a zbytek objednáváte u dodavatele podle potřeby.
S provozem e-shopu se pojí několik dalších povinností, které je vhodné si nechat připravit od právníka (nebo lze svépomocí upravit vzory dostupné na internetu).
Pokud si nebudete zpracovávat účetnictví sami, najměte si na to účetní firmu. Platí se většinou nějaký měsíční paušál (cca 1 500 Kč) a pak podle počtu zpracovaných položek/faktur (cca 20 Kč/položku).
Marketing zahrnuje spoustu činností, všechny za účelem zvednutí obratu nebo získání většího povědomí o vaší značce. Některé činnosti můžete zvládnou sami, na některé je vhodnější si najmout agenturu, která se o to za vás postará.
Zkratka PPC znamená Pay Per Click. Tj. platíte za kliknutí na vaši reklamu, která se zobrazuje na různých stránkách. U nás nejpoužívanější systémy jsou AdWords a Sklik. Cena se pak odvíjí od klíčového slova a počtu kliknutí na reklamu. Tj. zaplatíte jen za to, že se návštěvník dostane na vaše stránky.
Zjednodušeně se jedná o rozesílání emailů zákazníkům / odběratelům novinek. Cena závisí na počtu odběratelů a počtu odeslaných emailů. Základní newslettery lze odesílat z našeho systému zdarma. Pro pokročilejší funkce je pak lepší využít nějaké externí služby (Mailchimp,…).
Vyhledávače zboží fungují obvykle tak, že mají databázi nabízených produktů a na detailu každého produktu jsou pak vypsané e-shopy, kde ho lze zakoupit. Technicky to funguje tak, že z e-shopu se generuje feed s produkty, a ten potom zpracovává ten daný vyhledávač zboží. Vyhledávači pak většinou platíte za proklik na e-shop, případně pozici ve výpisu. U nás patří k nejpopulárnějším
SEO = optimalizace pro vyhledávače. Zapomeňte na to, že byste dělali nějaké úpravy čistě jen kvůli vyhledávačům. Vždycky jde v první řadě o zákazníka. Musíte mít e-shop postavený tak, aby na něm bez problémů našel to, co potřebuje. O to stejné pak jde i vyhledávačům. Když budete mít správně postavený e-shop, vyhledávače skoro řešit nemusíte. Je třeba je ale sledovat, protože tak můžete odhalit případné problémy v systému (duplicitní texty,..).
Nejsou vhodné pro každý sortiment, ale přesto většina firem na sociálních sítích je. Sociální sítě neslouží primárně k prodeji, spíš posilují povědomí o značce.
a mnoho dalších
Zjednodušeně - když něco nemůžete změřit, nikdy se v tom nemůžete zlepšit. Tj. analyzujte, analyzujte, analyzujte… A to už od samého začátku. Nejčastěji se používá Google Analytics
Jak je vidět, tak provoz e-shopu není opravdu nic triviálního. Vyžaduje to spoustu úsilí a většinou i peněz. Ne každému e-shopu se podaří uspět.
Pokud vám v návodu něco chybí nebo máte jinou připomínku, podělte se v komentářích.
Přeju příjemné e-podnikání a spoustu spokojených zákazníků :)
]]>